Häät ovat yksi elämämme tärkeimmistä tilaisuuksista. Näin ollen myös hääkutsuihin halutaan panostaa ja siten ilahduttaa onnekkaita kutsuttavia. Nykyään pariskunnat voivat tehdä kutsuistaan niin persoonallisia kuin haluavat ja miljoonia hääkutsuja toimitetaan postilaatikoihin ympäri maailmaa vuosittain. Mutta sanan levittäminen tulevista häistä ei ole aina ollut helppoa.
Häät ovat yksi elämämme tärkeimmistä tilaisuuksista. Näin ollen myös hääkutsuihin halutaan panostaa ja siten ilahduttaa onnekkaita kutsuttavia. Nykyään pariskunnat voivat tehdä kutsuistaan niin persoonallisia kuin haluavat ja miljoonia hääkutsuja toimitetaan postilaatikoihin ympäri maailmaa vuosittain. Mutta sanan levittäminen tulevista häistä ei ole aina ollut helppoa.
Vuosisatoja sitten kaupungin huutaja kutsui kaikki kuuloetäisyydellä olevat osallistumaan juhlaan. Vasta painokoneen keksiminen lisäsi lukutaidon leviämistä ja hääkutsut alkoivat esiintyä paperilla. Aluksi ne eivät kuitenkaan olleet varsinaisia kutsuja vaan ilmoituksia jo solmituista avioliitoista.
1700-luvulla nämä perinteet kehittyivät ja ilmoituksista tuli kutsuja, joilla kutsuttiin ystäviä ja perheenjäseniä osallistumaan häätilaisuuksiin. Ne vaihtelivat usein alueittain. Siellä, missä postipalvelu oli epäluotettavaa tai sitä ei ollut olemassa, oli tavallista, että pariskunnan perhe tai palvelijat toimittivat ne käsin. Jotta ne eivät vahingoittuisi reitin varrella, lisättiin toinen kirjekuori, joka poistettiin saapumisen yhteydessä.
1800-luvun alussa hääkutsut alkoivat muistuttaa niitä, jotka nyt tunnemme. Niitä käytettiin yleisimmin aateliston keskuudessa kalligrafialla käsinkirjoitettuna ja suvun vaakunaa kuvaavalla vahasinetillä varustettuna merkkinä statuksesta. Mutta pian litografia teki massapainamisesta helpommin saavutettavan demokratisoiden hääkutsuja ja tehden niistä laajalle levinneen sosiaalisen etiketin. Kohopainettaessa muste ei usein kuivunut tarpeeksi nopeasti, joten kutsujen päälle lisättiin kerros silkkipaperia estämään tahriintumista.
Kautta historian tekniikka on muokannut hääkutsujen tyylejä. Aikoinaan oli jopa suosittua lähettää hääkutsuja lennättimen välityksellä! 1900-luvulla aloitettiin värikkäiden kutsujen aikakausi. Digitalisaation myötä suunnitteluun päästiin käsiksi hiiren napsautuksella ja lasertulostus toi uusia muotoja. Pariskunnat voivat nykyään luoda kutsuja haluamallaan tavalla. Monet perinteet, kuten kalligrafia, kaksoiskirjekuoret, vahasinetit ja lisätty silkkipaperikerros, ovat kuitenkin edelleen usein käytössä.
Nyt kun tiedät, mistä nämä perinteet ovat peräisin, saatat olla utelias tietämään, mitä hääkutsujen maailmassa tapahtuu. Selvittääksemme asiaa, haastattelimme kolmea alan merkittävää henkilöä heidän työstään kutsujen parissa.
Raquel on toiminut myynnin vastaavana yli 15 vuoden ajan Mount Street Printersissä Lontoossa. Hän on erikoistunut luksustulostukseen ja hienoihin paperituotteisiin.
Hääkutsun luomisen ilo riippuu asiakkaasta. Jotkut pitävät parempana hyvin perinteistä ja klassista kutsua, joka on kirjoitettu kauniilla kalligrafisilla käsinkirjoituksella tai painettu hyvin klassisella fontilla. Kutsun teksti tulee laadukkaan taitetun kortin etupuolelle, kun taas sisäpuoli jää tyhjäksi. Syy, miksi teksti on edessä, johtuu siitä, että viktoriaanisena aikana kutsut asetettiin kamiinan reunukselle.
Paksut värilliset kortit, joissa on sekoitus erilaisia painoprosesseja, luovat kutsun, joka tekee vaikutuksen kirjekuoresta poistettaessa. Myös täysvärikuvituksia sisältävät kutsut ovat tällä hetkellä erittäin suosittuja.
Trendinä ovat epätavallisuus ja henkeäsalpaava odottamattomuus. Kutsu elää ikuisesti, joten siinä täytyy olla "vau"-efekti.
Kirjekuori on tärkein, koska se on ensimmäinen asia, jonka näet ennen kutsun avaamista. Teräväkärkisessä läpässä monogrammi tai kuvio ovat erittäin suosittuja yhdessä silkkipaperin tai vuoripainatuksen kanssa tekemään kutsusta harmonisen kokonaisuuden. Myös mittatilaustyönä valmistetut värilliset kirjekuoret ovat erittäin suosittuja.
Pyrimme aistimaan asiakkaan haluaman tunnelman ja käyttämään perinteisiä painatusmenetelmiämme yhdistettynä nykyaikaiseen käsinkirjoitukseen voidaksemme tuottaa halutun vaikutelman. Usein asiakkaamme toimivat inspiraation lähteinämme.
Idea Inside Design on Liettuassa toimiva graafisen suunnittelun duo, joka on yli kuuden vuoden ajan erikoistunut kutsuihin ja häälomakkeistoihin.
Kaikki näyttävät palaavan luontoon - voimapaperi tai käsintehty paperi, repeytyneet reunat, minimalistisuus, boho, rustiikkisuus, vehreys ja merenranta-aiheet. Esimerkiksi, jos häät on tarkoitus pitää metsässä, niin metsän värit ja elementit näkyvät kutsussa. Vallitsevia värejä ovat luonnolliset ja maanläheiset sävyt (esim. Keaykolour Nude, Biscuit, Matcha, Old Rose), lämpimät ja kermaiset sävyt.
Häälomakkeistoissa meillä oli tällä kaudella enemmän vapautta leikkiä geometrisilla muodoilla. Esimerkiksi pyöreät ruokalistat olivat melko suosittuja. Myös erilaisia lisukkeita yhdistetään mukaan, esim. sifonkinauhoja tai tupsuja.
Lopuksi - mikä ei koskaan mene pois muodista, eikä tämä kausi ollut poikkeus - ovat vahasinetit. Ne lisäävät aitoutta, hienostuneisuutta ja charmia. Lisäksi vahasinetit voidaan räätälöidä ja yksilöidä pariskunnan tai heidän hääkutsunsa elementeillä. Niitä voidaan yhdistää myös kuivattujen kasvien kanssa. Upea ensivaikutelma on taattu!
Suurin uusi trendi, jonka tällä hetkellä näemme, ovat käsin piirretyt kuvitukset, jotka kuvastavat parin kihlaustarinaa tai muita merkityksellisiä yksityiskohtia heidän elämästään.
Perinne ja luovuus voidaan yhdistää valitsemalla ei-perinteinen painomenetelmä tai -muoto. Esimerkiksi luonnonpuuvillapaperin valinta ja kansallisaiheinen kohokuviointi sokkopainatuksella. Kutsu näyttää modernilta, mutta perinteiset yksityiskohdat eivät unohdu.
Se auttaa, jos asiakkaat voivat nähdä ja hypistellä näytteitä ja tutkia paperivaihtoehtoja. Tämä tekee heidän näkemyksensä tarkentamisesta paljon helpompaa. Prosessin aikana asiakkaamme päättävät haluamansa tyylin, paperin, värien, formaatin, painotavan, kirjekuorten ja lopuksi lisäelementtien, kuten vahasinettien, nauhojen, tupsujen jne. suhteen.
Martha Camuti on arvostettu hääkutsujen suunnittelija, joka on työskennellyt ateljeessaan Sveitsissä viimeisen 20 vuoden ajan.
Boheemi-trendi on ollut suosittu useiden vuosien ajan, enkä näe sen katoavan lähiaikoina. Eukalyptus ja muut kasvit ovat myös suosittuja teemoja. Saan myös usein pyyntöjä matkailuteeman ympärillä tehdäkseni jotain "boarding pass" -tyylistä tai jotain lentokoneiden, junien ja veneiden ympärille.
Tällä hetkellä kyse on oikeastaan kaarevista kutsuista, joiden yläkulmat pyöristetään puolikuun luomiseksi. Henkilökohtaisesti pidän todella tästä uudesta trendistä. Koska me Sveitsissä olemme vuorien ympäröimiä, myös metsä- ja vuoristoteemat nousevat yhä enemmän esiin.
Digipainatukseen suosittelen yleensä helmiäis- tai satiinipintaista paperia, koska lopputulos on kiiltävämpi ja tyylikkäämpi. Digipainatuksessa saamme myös erinomaisen tuloksen erittäin kevyellä satiinipintaisilla papereilla. Se on melkein huomaamaton, mutta jos katsot tarkasti valoon, näet sen herkän kiillon. Se antaa eri näkökulman lopputulokseen kuin jos käyttäisimme mattapintaista paperia. Mikäli asiakkaamme valitsevat kierrätyspaperin, suosittelen myös digitaalista tulostusta, sillä se antaa parhaan tuloksen. Tyylikkäämmille ilmeille suosin satiinipapereita, kun taas johonkin arkipäiväisempään tapahtumaan suosittelen mieluummin mattapaperia.
"Karkaamiselle" suunnitellut kutsut, designed by Martha Camuti,
photography by Cécilia Hofer.
Näemme suuntauksen menevän kohti kirjekuoria, joissa on ylellisyyttä lisäävä sisävuori. Jotkut pariskunnat pyytävät myös käsin kirjoitettuja kirjekuoria, ja tällaisissa pyynnöissä työskentelen kalligrafian kanssa. Jotkut pariskunnat haluavat jopa kirjekuorien vietävän käsin saadakseen erittäin henkilökohtaisen silauksen kutsulleen.
Minulla todellakin on asiakaskunta, joka pyytää ympäristöystävällistä tai kierrätyspaperia. He ovat vähemmän kiinnostuneita monimutkaisista malleista esim. kultaisilla yksityiskohdilla. Pikemminkin he haluavat jotain yksinkertaista - ympäristöystävällistä, mutta kaunista.
Rakastan asiakkaideni kuuntelemista. Se on avaintekijä suunnitteluvaiheessa, tärkein inspiraationi. Se, miten he kuvailevat tapahtumansa tyyliä, on minulle tärkein indikaattori: sijainti, sisustus, kukkaset ja paljon muuta. Pyydän heitä myös luomaan mielikuvataulun - moodboardin.
Lisätietoa:
Mount Street Printers: https://www.mountstreetprinters.com/
Faire-part à part: https://faire-part.ch/
Idea Inside Design: https://www.instagram.com/idea_inside_design/