Muotitrendinä Mix & Match on ollut olemassa jo vuosikymmenten ajan. Instagramin muotibloggaajien nousun ja ainutlaatuisten tyylien etsinnän myötä Mix & Matchista on kuitenkin tullut niin tärkeää, että se on tunkeutunut viime vuosina muotinäytöksiin saakka. Sosiaalisen median käytön suosima trendi on levinnyt sisustukseen, jossa Ikean mattoja käytetään skandinaavisten vintage-huonekalujen rinnalla. Mix & Match on iloinen kokeilupeli, joka soveltuu kaikkeen imagoon liittyvään, olipa kyseessä sitten henkilö tai brändi - eikä graafinen suunnittelu ole poikkeus.
Muotitrendinä Mix & Match on ollut olemassa jo vuosikymmenten ajan. Instagramin muotibloggaajien nousun ja ainutlaatuisten tyylien etsinnän myötä Mix & Matchista on kuitenkin tullut niin tärkeää, että se on tunkeutunut viime vuosina muotinäytöksiin saakka. Sosiaalisen median käytön suosima trendi on levinnyt sisustukseen, jossa Ikean mattoja käytetään skandinaavisten vintage-huonekalujen rinnalla. Mix & Match on iloinen kokeilupeli, joka soveltuu kaikkeen imagoon liittyvään, olipa kyseessä sitten henkilö tai brändi - eikä graafinen suunnittelu ole poikkeus.
_________________
“(…) that's the thing about mixing and matching it’s that there are a lot of happy accidents.”Jaakko Tuomivaara
_________________
Vanhemman graafisen suunnittelijan, Jaakko Tuomivaaran (Supergroup Studios), mukaan tietokoneiden avulla graafiset suunnittelijat pääsevät todella hyödyntämään sekoittamista ja yhdistelemistä. Kuten hän itse selittää: "Tietokoneen kamaluus ja kauneus on siinä, että se tasoittaa kaiken."
Toisaalta tietokoneiden jatkuva käyttö on tehnyt tämän tasaisuuden kaikkien hyväksyttäväksi jopa 3D-kohteille. Kun kaikki asetetaan samalle tasolle, on helppo pelata eri elementeillä, kuten valokuvilla, kuvilla, tekstillä ja koota ne yhdeksi kokonaisuudeksi. Mutta mikä tärkeintä, tietokonenäytöt ovat olleet vallankumouksellinen työkalu, jossa näytöllä näkyvä on mahdollisimman lähellä paperille syntyvää lopputulosta. "Minkä tahansa asian parissa sitten työskenteletkään, niin mitä lähemmäksi lopputulosta pääset, sitä helpompaa sinun on ottaa kaikki elementit mukaan. Sekoittamisen ja yhdistelyn myötä syntyy kokeiluja, jotka tuottavat monia onnekkaita sattumia”, hän selventää.
Mix & Match -konseptissa on kyse henkilökohtaisesta viestinnästä. Tekstuuri ja väri viestivät jo itsessään. Tutkimukset osoittavat esimerkiksi, että paksu paperi tuo mielikuvan kalleudesta ja sininen väri luo tunteen luotettavuudesta. Mutta mitä tapahtuu, kun sekoitamme värejä tai tekstuureja keskenään? Jotta ymmärtäisimme tätä paremmin, pyysimme värisuunnittelija Eric Guillouardia, Atelier 3D couleur -toimiston osa-omistajaa, auttamaan meitä.
_________________
“It is better to avoid a clash of colours, hot versus cold, unless they are of equal value."
Eric Guillouard
_________________
Mainostoimiston, joka tekee yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa kuin Hermès, Airbus tai Philips, tehtävänä oli myös kehittää Arjowiggins Creative Papersin värivalikoima. Sisustussuunnittelijoille jo tehdyn maaleihin liittyneen työn innoittamana he uudistivat vuonna 2018 täysin valikoimansa, jossa mix & match -periaate siirrettiin koskemaan designpapereita. Hänen omin sanoin: "Konseptimme antaa graafisille suunnittelijoille mahdollisuuden yhdistää runsaasti eri värejä vapaasti tietäen, että kaikki väriyhdistelmät toimivat keskenään. Sitä kutsutaan harmonisoiduksi valikoimaksi." Arjowiggins toi helmikuussa 2021 markkinoille Keaykolour- ja Curious Metallics -työkalut, jotka auttavat heitä sekoittamaan ja yhdistelemään värejä keskenään rajattomasti.
Jos tarkastelemme esimerkiksi projektia, kuten kirjaa tai luetteloa, sinulla on käytännössä neljä vaihtoehtoa. Ensimmäinen on klassinen: vaalean kannen käyttäminen vaaleiden sisäsivujen kanssa. Neutraalien värien kanssa työskentely voi olla erittäin tyylikästä. Toinen mahdollisuus on käyttää kannessa tummaa väriä, jonka vaalea sisus tekee näyttäväksi. Kolmannella mahdollisuudella, joka on väriopillinen shokki, on erittäin voimakas vaikutus. Viimeinen mahdollisuus, joka tuntuu minusta hyvin modernilta, mutta jota ei ole tutkittu paljon, on kevyt klassinen kansi yhdistettynä värillisiin sisäsivuihin. Haasteena on tietysti onnistua painamaan värit niin, että ne pysyvät helposti luettavina, mutta mielestäni tämä on mielenkiintoinen lähestymistapa."
Designed by A-side Studio on Keaykolour and Pop’Set (UK)
Mix & Match on ennen kaikkea luomisen vapautta, mikä tekee jokaisesta luomuksesta ainutlaatuisen. Sosiaalisen median aikakautena, jolloin persoonallisuus on myyntivaltti, sekoittaminen ja yhdisteleminen antaa mahdollisuuden luoda ainutlaatuisia projekteja, joille vain persoonallisuus on yhteistä.
Jérôme Noyelle, Antalis Market Development Manager for Fine Papers, selittää, kuinka lisätä erilaistumista painatusprojektiin: "Suunnittelijat voivat sekoittaa eri värejä yhdestä tai kahdesta paperivalikoimasta, jolloin he voivat luoda kokoelmaefektin ja saada aikaan voimakkaamman visuaalisen vaikutuksen. Lisäksi painotekniikat, kuten silkkipainatus, preeglaus tai foliointi, mahdollistavat värillisen paperin käyttämisen lisäämättä tuotantokustannuksia. Tämä voidaan saavuttaa myös offsetpainatuksella, jos värillisillä papereilla on sama intensiteetti; muuten painovärien säätöjä voidaan tarvita saman luettavuuden takaamiseksi."
Olipa kyse väreistä tai tekstuureista, elementtien vuorovaikutus moninkertaistaa mahdollisuuden välittää hienovarainen viesti. Sisustussuunnittelussa maalinvalmistajat ovat ymmärtäneet sen hyvin, kun he alkoivat luoda kankaita, joiden värit sopivat yhteen heidän maaliensa kanssa.
Design-alalla Mix & Matchissa on kiehtovaa se, miten ryhmä luovia ihmisiä kanavoi luovuutensa tiettyyn kehykseen, mikä vuorostaan antaa muille mahdollisuuden luovuuteen. Prosessi on aina sama - olipa kyseessä sitten pitkäaikaisesti käytettäviä värejä etsivä koloristi tai graafinen suunnittelija, joka sekoittaa erilaisia vaikutteita luodakseen graafisen ohjeistuksen asiakkaalle. Se alkaa luomalla kehyksen, joka antaa muiden käyttää luovuutta sekoittamalla ja sovittamalla erilaisia elementtejä kehyksen sisällä siten, että Mix & Match on sekä prosessin panos että tuotos.
Kirjasinsuunnittelu on siitä täydellinen esimerkki. Tom Foley, Creative Type Director for Monotype, kertoo työstään ja vaikutteistaan: ”Kirjasimen suunnittelu on aina heijastanut laajempaa kulttuurin liikehdintää - olipa kyseessä sitten tekninen, kulttuurillinen tai jopa kaupallinen liike. Jos ajatellaan viktoriaanista aikakautta, jota pidetään kirjasimien kultaisena aikakautena, painoalan kehitys ja kuluttajakulttuurin nousu olivat suurena osana vaikuttamassa kirjasimien syntyyn.
Nuo ajatukset pätevät edelleen. Hirveän paljon nykyisten romaanien fontteja ohjaavat suuret brändit ja heille tehdyt mukautetut fontit. Ne luovat trendin kohti kaupallisesti hyväksyttäviä kirjasintyylejä, jotka tällä hetkellä ovat tietyntyyppisiä sans serif -kirjasimia. Suuntaus on paljon kokeellisempi, eräänlainen malleja syöttävä genre”. Teknisten mahdollisuuksien osalta hän mainitsee kaksi esimerkkiä, jotka ovat aiheuttaneet suuria muutoksia viime vuosikymmeninä. Ensimmäinen on muuttuvan kirjasintekniikan luominen, jonka avulla voidaan tallentaa loputon määrä fontteja samalle kirjasintyypille yhteen tiedostoon, mikä parantaa mukauttamista (katso kuva).
Toinen on Open Type -tekniikka, johon mahtuu 65 536 kuviota. Tämä mahdollistaa esimerkiksi käsinkirjoitettujen fonttien joustavuuden parantamisen, koska sama kirjain voidaan kiinnittää seuraavaan monin eri tavoin. Tämä mahdollisti monimutkaisten käsin kirjoitettujen fonttien luomisen ei-latinalaisiin aakkosiin. Nämä vaikutteet ovat sallineet monipuolisten kirjasintyyppien luomisen.
_________________
“You can successfully mix sans serif and a script typeface provided you follow certain rules (…).”
Tom Foley
_________________
Kun kysytään neuvoja kirjasimien sekoittamisesta, Tom Foley uskoo, että tavallinen kirjasinluokittelu (ajanjakson tai tyylin mukaan) saattaa olla vanhentunut, koska elämme aikakaudella, jossa ihmiset sekoittavat eri aikakausien vaikutteita keskenään. "Kirjasintyyppien onnistuneen yhteensovittamisen kannalta ei ole tärkeää, että niiden on oltava peräisin samasta genrestä, samalta ajalta tai samasta tyylistä. Voit sekoittaa sans serif- ja script-kirjasintyypejä onnistuneesti, jos noudatat tiettyjä sääntöjä ja ne ovat aina melko käytännöllisiä.
Käytän kalligrafiaa eräänlaisena perustana tälle kirjasintyyppien vertaamiselle, koska fontit ovat nykyään peräisin kalligrafisista muodoista. Jos ymmärrät niitä, voit tehdä parempia valintoja. Kirjasinsuunnittelussa on kaksi tärkeätä kalligrafiatyyppiä: leveä kärki ja terävä kärki. Voit siis luoda kirjasinperheen, jossa sans serif ja serif voivat toimia todella hyvin yhdessä, kunhan noudatat näitä toisiaan yhteensitovia kalligrafisia periaatteita”. Monotypen suunnittelema Macklin-kirjasintyyppi on loistava esimerkki tästä.
Personoidun viestinnän tarpeesta puhuttaessa näyttää selvältä, että uudet brändit - usein haastajat - tarvitsevat enemmän työkaluja, joiden avulla muut kuin suunnittelijat voivat luoda ammattimaisia brändejä. Nämä UX:n ja graafisten suunnittelijoiden luomat työkalut laajenevat uusille alueille. Kirjasintyyppikokoelmia, jotka on suunniteltu toimimaan sekoittamisen ja yhdistämisen periaatteen mukaisesti, on jo alkanut ilmestyä. Kuten Foley korostaa, näistä kokoelmista on tarkoitus tulla valtavirtaa ja menettää osa persoonallisuudestaan, mikä tekee luovista ammattilaisista kaivatun elementin.
Sekoittamisen ja sovittamisen taidossa on kyse makuasioista ja subjektiivisuudesta. Vaaditaan kokemusta onnistumisista ja epäonnistumisista. Mutta ennen kaikkea mix & match on luova peli - siinä kaikki haastatellut olivat yhtä mieltä. Se on hauskaa ja se poistaa rajoja, mikä saattaa olla juuri sitä mitä näinä aikoina tarvitsemme.
Explore colour combinations with the
Keaykolour and Curious Metallics ranges
Curious Collection Metallics Peacock
match perfectly with Keaykolour Atoll
Pyydä tämä näppärä työkalu omaksesi!