Paperit, Tarinat, Designpaperit, Blogit, Uutiset, creative-power

Mitä kätesi saavat sinut muistamaan - Tutkimus kosketuksen ja tekstuurien vaikutuksesta

10 lokakuuta 2021 —
Tulosta
What_your_hands

Et ehkä ymmärrä sitä, mutta aivosi ovat käyttäneet koko elämäsi luetteloiden tunnun, painon ja muodon kaikesta, mitä kosketat. Tätä kutsutaan haptiseksi muistiksi ja siksi lihaksesi tietävät heti vesipullon nähdessään tarkalleen voiman, jota niiden on käytettävä pullon nappaamiseen.

Et ehkä ymmärrä sitä, mutta aivosi ovat käyttäneet koko elämäsi luetteloiden tunnun, painon ja muodon kaikesta, mitä kosketat. Tätä kutsutaan haptiseksi muistiksi ja siksi lihaksesi tietävät heti vesipullon nähdessään tarkalleen voiman, jota niiden on käytettävä pullon nappaamiseen.

Haptisessa muistissa kiehtovaa on myös se, että kaikki tämä tieto on tallennettu aivoihisi, kietoutunut yhteen muiden aistien tai tunnemuistojen kanssa, olitpa tietoinen siitä tai et.

Artikkelissaan kirjojen manipuloinnista ja lukemisesta Charles Spence, Oxfordin yliopiston kokeellisen psykologian professori, mainitsee "monisensorisen paremmuuden muistin yksisensorisen koodauksen kanssa".
 

Yksinkertaisesti sanottuna, säilytämme tietoa paremmin, kun useat aistimme ovat mukana kokemuksessa. Hän jatkaa kertoen tutkimuksen osoittavan, että meillä on taipumus säilyttää lukemamme kirjan viesti paremmin kuin digitaalisen julkaisun viesti, koska kaikki aistimme ovat mukana prosessissa.

What_your_hands1288x798.jpg

What_your_hand1288x798.jpg

Jos muistamme viestin paremmin paperille painettuna ja jos aistimuistomme ovat vuorovaikutuksessa, on järkevää uskoa, että paperin miellyttävä tekstuuri jättää miellyttävän vaikutelman lukemastamme. On tärkeää miettiä painettavaksi valitsemamme paperin tekstuuria ja tuntua. Kuten kielitieteilijä Naomi Baron selittää: "Haju- ja näköaisti ovat merkityksellisiä lukemisen yhteydessä, mutta tuntoaisti voi hyvinkin olla tärkein".

  • Laadun käsitystä tutkittaessa tutkimus on osoittanut, että "kädessä painavammilta tuntuvien asioiden arvoitiin tyypillisesti merkitsevän laatua ja kalleutta" (Charles Spence). Tutkimukset ovat esimerkiksi osoittaneet, että kun asiakkaille esiteltiin "painava" ruokalista, he pyrkivät pitämään ruokaa korkeatasoisempana kuin "kevyen" ruokalistan1kohdalla.

 

  •  Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että subjektiivisesti pehmeämpiä tekstuureja pidettiin parempina kuin karheampia2.

 

White_review_antology1288x798.jpg

 

  • Samoin todennäköisesti tekstuureista, joissa on korkea kitkataso (mieti tarttumista), ei pidetä3.

 

  • Ensiluokkaiselle paperille painetut mainokset vaikuttavat positiivisesti käsitykseen ainutlaatuisesta mainoksesta4.

 

  • Tekstuurit, jotka voivat tarjota "luonnollisen" tunnun jäljittelemällä luonnossa olevia tekstuureja, antavat lisää positiivista palautetta5.

Kun kosketus muuttaa ajattelutapaamme

Tämä ajatus "luonnollisuudesta" liittyy itse asiassa käsitykseen "tuntemuksen siirrosta", kuten Pr. Spence selittää: "Tuntemuksen siirto" viittaa havaittavaan vaikutukseen, joka aiheutuu siitä, että kuluttajien (tietoiset tai muut) odotukset tai tunteet (…) asiasta siirtyvät sen (tuotteen) luokitteluihin."

 

What_your_texture1196x798.jpg

 

Painetun viestinnän ajatuksena on, että paperin rakenne vaikuttaa ajatukseemme sen välittämästä viestistä. Se voi myös määrittää käsityksen tuotemerkistä tai tuotteesta.

Esimerkiksi epäsäännöllisen mattapintainen paperi voi antaa ajatuksen luonnollisesta tuotteesta, mikä puolestaan johtaa ajatukseen luonnollisesta tuotemerkistä (mm. viini-, ruoka- tai kosmetiikkamerkit).

Toisaalta sileä, kiiltävä pinta voi herättää vaikutelman teollisesti valmistetuista tuotteista ja siten soveltuvan paremmin edistyneen teknologian yhteyteen.

 

Mutta on tullut aika harkita toista mielenkiintoista tekijää. Tämä on kongruenssin ja inkongruenssin idea. Ajatuksena on, että sinun ei tarvitse välttämättä pitäytyä brändillesi ominaisessa kielessä. Erään tutkimuksen mukaan innovatiiviseksi koettu brändi voi jopa hyötyä ristiriitaisten signaalien lähettämisestä (vaikka tämä ei koske perinteisiksi katsottuja yrityksiä).

 

Fat Duck, yksi Iso-Britannian innovatiivisimmista ravintoloista 2000-luvulla, oli yksi ensimmäisistä, joiden kirjekuorien valmistuksessa käytettiin ihontuntuista paperia. Kun näet normaalin paperin, haptinen muistisi arvaa jo valmiiksi kirjekuoren tunnun. Voit vain kuvitella yllätyksen, kun paperin tunnun sijasta saatkin ihon tunnun.

Vaikka yhdenmukaisen tekstuurin valinta voi olla tapa vahvistaa viestiäsi, ristiriitaisuus voi olla avain viestisi tekemiseksi mieleenpainuvaksi.

Tutkimus tekstuurien vaikutuksista suhteessa värien tai hajuaistin ym. vaikutuksiin on vasta alkanut. Mutta näiden muutaman elementin avulla voimme jo aloittaa kokeilun. White Review Art -antologia käytti erityyppisiä papereita merkitsemään eron lukujen välille. Idea, jonka prof. Spence kehitti kanssamme: "Kirjassa voit etsiä erityyppisiä papereita merkitsemään eri osia, joista se koostuu. Paperi voi olla erilainen ulkonäöltään tai tunnultaan" lisäten viestiin aistillisuuden tasoja ja tehden siitä todella mieleenpainuvan.

Neurotieteen ja käyttäytymistieteen kehittyessä monitieteisyyden alalla innovatiiviset yritykset ja start-upit löytävät kosketuksen ja tekstuurien voiman uudella oivalluksella. Nyt on aika kokeilla uusia luovia tapoja välittää tunteita paperilla, sillä tulevaisuus on varmasti aistien maailma.