Nykyään ympäristövastuullisuus on avainasemassa. Se on sekä kasvavaa kysyntää kuluttajilta että maailmanlaajuinen ongelma, jossa meillä kaikilla on oma roolimme. Ympäristöystävällisen pakkaamisen on oltava helposti kierrätettävää, turvallista ympäristölle ja se voi olla myös kierrätysmateriaaleista valmistettua.
Nykyään ympäristövastuullisuus on avainasemassa. Se on sekä kasvavaa kysyntää kuluttajilta että maailmanlaajuinen ongelma, jossa meillä kaikilla on oma roolimme. Ympäristöystävällisen pakkaamisen on oltava helposti kierrätettävää, turvallista ympäristölle ja se voi olla myös kierrätysmateriaaleista valmistettua.
Pakkauksilla, jotka on luotu kestävää kehitystä silmällä pitäen, on keskeinen rooli ympäristön suojelemisessa. Tämä on nyt tärkeämpää kuin koskaan, kun luonnonvarat kuluvat nopeasti ja ei-kierrätettävät muovit saastuttavat maapalloa.
Paine kasvaa kuluttajilta ja hallituksilta korostaen yritysten sosiaalista vastuuta kaikissa pakkaustoiminnoissa. Vastuullisuuden kasvaessa kasvavat myös uudet mahdollisuudet ympäristöystävällisillä pakkausmarkkinoilla, joiden odotetaan saavuttavan lähes $413 mrd vuonna 2027 yli 6 %:n vuotuisella yhdistetyllä vuosikasvulla vuosina 2018-2027 (Global Sustainable Packaging Market Outlook / Research Nester, 2019).
Osana ympäristöystävällistä ratkaisua oleminen tarkoittaa myös pakkauslogistiikan virtaviivaistamista kestävillä käytännöillä, jotka leikkaavat tarpeettomia osia tai prosesseja, mikä puolestaan lisää tehokkuutta sekä säästää rahaa ja planeettaa.
Ympäristöystävällisellä pakkaamisella on useita näkökohtia, koska kyse on ajattelutavasta, joka huomioi ympäristön. Se voi olla:
Lyhyesti sanottuna ympäristöystävällisessä pakkaamisessa on pidettävä mielessä kaikkien pakkausmateriaalien ympäristöystävällisyys ja kierrätettävyys.
Keskittyminen luonnonmateriaaleihin tarkoittaa, ettei ympäristöystävällisissä pakkauksissa ole myrkyllisiä kemikaaleja, joten ne ovat turvallisempia ihmisille ja ympäristölle, mikä voi puolestaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Viimeaikainen tutkimus osoittaa 57 % kuluttajista maksavan enemmän ympäristöystävällisistä pakkauksista (Sustainable Packaging Unwrapped, GlobalWebIndex, 2019). 42 % pitää kierrätetyistä tai ympäristöystävällisistä materiaaleista valmistettuja pakkauksia olennaisena osana jokapäiväisiä ostotottumuksiaan.
Kilpailuedut
Tämän lisäksi ympäristöystävällisen pakkausstrategian hyväksyminen tarjoaa kilpailuetuja, jotka parantavat brändin imagoa, houkuttelevat kumppanuuksia, lisäävät asiakasuskollisuutta, vähentävät riskiä ja tukevat henkilöstöresursseja.
Ympäristöystävällinen pakkaaminen alkaa vastuullisten pohjamateriaalien, kuten joustavien ja/tai yksiosaisten materiaalien, kasvipohjaisten ja muiden vihreiden vaihtoehtojen hankinnasta. Ne voidaan integroida toimitusketjuun vähentäen energiankulutusta.
Tässä on muutama luotettava ja innovatiivinen vaihtoehto:
Ympäristöystävällinen pakkaaminen lisää tehokkuutta, koska se tekee enemmän vähemmällä kunnioittaen 3R:ää – Reduce, Reuse ja Recycle.
Ympäristöystävällisen pakkaussuunnittelun tavoitteena on optimoida koko, tila ja paino jätteen vähentämiseksi. Materiaalit valmistetaan kovemmista ja ohuemmista aineista kuin perinteiset pakkaustarvikkeet. Ne suojaavat tuotteita tehokkaasti samalla kun materiaalien määrää vähennetään. Esimerkiksi monikerroksinen joustava kiristekalvo on kestävä ja ohut suojaten tuotteita tehokkaasti vähemmällä materiaalimäärällä. Tämä pienentää pakkausten hiilijalanjälkeä.
Pakkausten elinkaari on lyhyt, mutta niiden hyödyntäminen on mahdollista monipuolisilla uusiutuvilla perusmateriaaleilla, jotka tukevat toimitusketjua. Ympäristöystävälliset paketit tehdään uudelleenkäytettäviksi ja useamman kerran palautettaviksi, mikä lisää tuottavuutta toimituksissa.
Kierrätysmateriaalien valinta pakkausten valmistuksessa on tärkeää, jotta noudatettaisiin yhä tiukempia ympäristömääräyksiä. Ympäristöystävälliset pakkaukset voidaan hajottaa tai käyttää muissa tuotteissa, joten alun perin käytetyn materiaalin arvo voidaan maksimoida.
Kestävään kehitykseen siirtyminen vaatii optimointia koko arvoketjussa ja pakkausten elinkaaressa, mutta hyödyt ovat sen arvoisia: logistiikkapäällikölle ympäristöystävällisyys tarkoittaa materiaalien pienempää määrää ja parempaa käyttöä.
Ympäristöystävälliset pakkaukset lisäävät arvoa logistiikkaketjussa suuresti, koska ne eivät ole hyväksi pelkästään planeetalle vaan myös kuluttajille, jotka odottavat vähitellen brändien kiinnittävän ympäristöön enemmän huomiota. Siksi nyt on ihanteellinen aika ottaa käyttöön ennakoivia käytäntöjä kestävän kehityksen edistämiseksi!