Uutiset

Yksinkertaisuus
oli voimaa Antaliksen Design & Print Awards -kilpailussa

2016/02/10

Antaliksen Design & Print Awards 2015 –kilpailussa tuomariston arvion mukaan kilpailutöitä yhdisti printin kokeminen lahjana. Painettu työ on pysyvä ja näkyvä, mutta ennen kaikkea tuntuva. Visuaalisuus, yksinkertaisuus ja ihmisläheisyys nousivat arvoonsa tässä kisassa, johon osallistui yhteensä 183 painotyötä.

Koko kilpailun voittajaksi valittiin Mika Taanila / Ars Fennica 2015 –painotyö, joka koostui julisteesta, esitteestä ja kutsusta. Kilpailutyön voima, yksinkertaisuus ja rohkeus aiheuttivat tuomaristolle WOW-efektin ja tämä painotyö nousikin joukosta selkeästi esiin.

DPA_Voittajatiimi_2015.jpg

Tuomaristoon kuuluivat
Eero Peurala, luova johtaja, Avalon
Katri Eskelinen, Brand Manager, SRV
Jenni Noponen, päägraafikko, Gummerus Kustannus Oy
Päivi Romo, AD, graafinen suunnittelija
Ilja Karsikas, kuvittaja, graafinen suunnittelija

 
”Vuoden vuosikertomus” –sarjan 27 osallistujasta nämä painotyöt valittiin parhaimmistoon:

1. sija: AS & H Annual Report + esite
Tilaaja:  Arkkitehdit Soini&Horto Oy
Suunnittelu: Kuudes Kerros / 
Piëtke Visser
Toteuttaja: Gravity Nordic / Marko Heino
Perustelut
Sympaattinen ja ihmisläheinen esite, joka erottuu ja elää yhdessä vuosikertomuksen kanssa. Helposti luettava, sillä perinteisiä tunnuslukuja ei ole mukana. Keltainen väri toistuu läpi linjan ja kuvitus on runsasta. Kannen foliointi plussaa. Isoja asioita pienessä formaatissa.

2. sija: Helsingin Diakonissalaitos
Tilaaja: Helsingin Diakonissalaitos / Laura Niemi, Markku Niskanen, Mika Mäkinen
Suunnittelu: Aivan / Aki Suvanto, Minka Koukkunen ja Antti Kivinen
Kirjapaino: Grano / Juha-Mikko Vainio
Perustelut
Hauska ja erilainen vuosikertomus, jossa on uskallettu käyttää kuvittajaa. Sympaattinen saatekirje ja lämpimän ”leipomofiiliksen” tuova kokoava kääre huokuvat ihmisläheisyyttä. Puhutteleva kokonaisuus. Kiinnostava ja nokkela, helposti lähestyttävä käsittelytapa ”kuivalle” aiheelle. Houkutteleva, tasapainoinen ja luottamusta herättävä kokonaisuus. Hyvä kuvien ja värien käyttö sekä luettavuus. Onnistunut vaakaformaatti.

3. sija: Cleen 14
Tilaaja: CLIC Innovation Oy / Karoliina Peippo
Suunnittelu: Kuudes kerros / Tomi Teckenberg, Kirsi Rauhala, Vesa Viljakainen ja Sonja Söderholm
Kirjapaino: Libris / Harri Nikulainen
Perustelut
Klassinen vuosikertomus, jossa on laadukas painojälki. Leikittelevä otsikko sekä kauttaaltaan elävyyttä tuova tyylikäs ja kiva kuvitus. Materiaaleja on yhdistelty oivallisesti. Kansi tuo ilmavuutta sisukselle ja tukee kokonaisuutta. Kaunis kapea ja korkea formaatti.


”Vuoden asiakaslehti” –sarjan 27 osallistujasta parhaiten pärjäsivät seuraavat painotyöt:

1. sija: Kotona
Tilaaja: Sato Oyj / Monica Aro
Suunnittelu: A-Lehdet Dialogi Oy / Outi Gyldén, Jessica Leino ja Eeva Lauronen
Kirjapaino: Forssa Print / Lauri Pyhälä
Perustelut
Ammattimainen konsepti, jossa loppuun asti mietitty yhtenäinen linja luo kokonaisen sarjan. Logojen värivaihtelu plussaa. Arvokas ja mielenkiintoinen lehti, jota on silti helppo lähestyä ja siksi se tarttuu kotona käteen.

2. sija: Aino
Tilaaja: Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY / Annaleena Kuronen ja Pauliina Suominen
Suunnittelu: Martina 
Babišová
Kirjapaino: Erweko Oy / Eija Hirvi
Perustelut
Ei perusasiakaslehti - oma kohderyhmä näkyy selvästi. Loistava ja tunnistettava logo. Materiaalin valinta tukee viestiä ja kansi tukee kokonaisuutta. 

3. sija: Helsingin kaupungin rakennusvirasto
Tilaaja: Helsingin rakennusvirasto
Suunnittelu: A-lehdet Dialogi Oy / Outi Gyldén, Jesper Vuori, Katarina Lönnström ja Eeva Launonen
Kirjapaino: Erweko Oy / Erkki Kyllönen
Perustelut: Asiakaslehti, joka ei yritä olla asiakaslehtimäinen. Paperin päällystämätön lämmin tyyli sopii teemaan. Sopivassa suhteessa kivaa ja tärkeää sisältöä. Onnistunut kokonaisuus.

”Vuoden painotyö” –sarjan 101 osallistujasta parhaimmistoon nousivat:

1. sija: Mika Taanila / Ars Fennica 2015 (juliste, esite ja kutsu)
Tilaaja: Ars Fennica / Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö / Pirkko Siitari
Suunnittelu: Dog Design / Ilona Ilottu ja Eeva Sivula
Kirjapaino: Lönnberg / Saila Jääskeläinen
Perustelut: Työ, jonka voima, yksinkertaisuus ja rohkeus nousivat heti esille - WOW! Karsittu, raikas ja mehevä kokonaisuus, jossa taide säilytetty keskiössä. Mustan, punaisen ja valkoisen liitolla oli ratkaiseva merkitys. Loistava materiaalien valinta ja kuvan kanssa käytetty lakka kruunasi kokonaisuuden. Ikuinen visuaalisuus, joka sopii minne tahansa.

2. jaettu sija: R/H-Studio (esite) ja Aurinkomatkat / Lomaunelmia (esite)
Perustelut jaetulle sijalle: Molemmissa töissä kohderyhmät puhuttelevat kaupalliset tuotteet hienosti esillä. Molemmilla luja usko painotuotteeseen.

R/H-Studio (esite)
Tilaaja: R/H Studio / Emilia Hernesniemi ja Hanna Riiheläinen
Suunnittelu: Werklig Oy / Hannu Hirstiö
Kirjapaino: Hannun Tasapaino / Olli Riihonen 
Perustelut: Tuotteet ovat esillä tyylikkäällä tavalla. Persoonallisuus, herkkyys, aitous ja raikkaus kuvaavat tätä työtä paremmin kuin mikään. Leikkauksella on saatu aikaan pieni jippo, joka tekee työstä vieläkin herkemmän.

Aurinkomatkat / Lomaunelmia (esite)
Tilaaja: Aurinkomatkat / Lena Hulkko
Suunnittelu: Mirum / Vesa Kortelainen, Liisa-Lotta Peltola ja Joonas Ranta
Kirjapaino: HansaPrint
Perustelut: Kutsuvine väreineen ja kuvineen konstailematon esite, jonka mielellään ottaa mukaan. Jotain enemmän kuin digitaalinen, sillä painettu lomaesite on nostalginen muisto lapsuudesta. Todellisia unelmien lomia!

3. sija: Raw View (lehti)
Tilaaja: Raw View
Suunnittelu: Song Creations Oy / Hannamari Shakya ja graafikko Penni Osipow
Kirjapaino: Kopa, Liettua
Perustelut: Poikkeuksellinen lehti, joka on erittäin vaikea ohittaa. Kirjan ja lehden välimuoto. Materiaalit on mietitty tarkkaan ja kuville hyvin soveltuvaksi. Myös taitto tukee paperivalintaa. Suoranainen taideteos, jonka haluaa säilyttää ja jonka pariin voi aina palata.

 

”Vuoden kirja” –sarjan 31 teoksesta parhaiten pärjäsivät:

1. sija: Vuoden nuori taiteilija Ville Andersson 2009-2015
Tilaaja: Ville Andersson ja Tampereen Taidemuseo / Tapani Pennanen
Suunnittelu: Ahonen & Lamberg / Anna Ahonen ja Katariina Lamberg
Kirjapaino: Aldus / Juhani Saloranta
Perustelut: Jylhälle taiteelle jylhä formaatti. Kirja on itsessään teos - pieteetillä tehty, raa'an yksinkertainen. Arvoituksellinen ja täydellinen kansi houkuttelee. Minimalistinen typografia antaa tilaa taiteelle. Taidekirja isolla T:llä.

2. sija: Pizze
Tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Otava / Mari Mikkola, Päivi Syrjänen ja Timo Nurmi
Suunnittelu: Kimmo Kivilahti
Kirjapaino: Otavan Kirjapaino Oy / Anneli Swanljung
Perustelut: Herkullinen kansi ja herkullinen kokonaisuus - kuin matka Italiaan. Mahtavat ruokaa arvostavat kuvat ja runsas sisältö hyvään formaattiin laitettuna. Ensiluokkainen painojälki, joka kunnioittaa materiaalia. Kirja pizzaa rakastaville.

3. jaettu sija: IC -98: Hours, Years, Aesons - Moving Images and other Projects 1998-2015 ja Vuoden Huiput 2014
Perustelut jaetulle sijalle: Molemmissa töissä on runsas sisältö saatu ehjäksi kokonaisuudeksi.

IC -98: Hours, Years, Aesons - Moving Images and other Projects 1998-2015
Tilaaja: Frame Visual Art Finland / Tatu Elfving
Suunnittelu: Candy Graphics / Minna Luoma ja IC-98 / Patrik Söderlund
Kuvankäsittely: Aarnipaja / Petri Kuokka
Kirjapaino: Lönnberg / Sointu Slavov
Perustelut: Klassinen taidekirja. Taitollisesti kaunis, sävykkäät kuvat ja loistava painojälki. Runsaasti materiaalia yksissä kansissa.

Vuoden Huiput 2014
Tilaaja: Grafia / Katri Soramäki ja Katja Ojala
Suunnittelu: Agency Leroy / Janne Hänninen ja Oskari Kallio
Kirjapaino: Aldus / Juhani Saloranta, Mestarin Kirja / Esko Salonen
Perustelut: Työkirjamainen. Hallittu monimuotoisuus ja paljon asiaa. Iso urakka, joka on saatu hyvin ehjäksi kokonaisuudeksi. Hauska kluuttikansi. Ammattilaisen tekemä ammattilaiselle.


Linkki voittajakuviin: http://spacewhale.pp.fi/Levonen/Antalis/
Kuvaaja: Kimmo Levonen


Lisätietoja:  Riikka Mouhu, yhteyspäällikkö, Antalis Oy
Puh. (09) 348 300, GSM 040 864 1439
Sähköposti: riikka.mouhu@antalis.fi