Uutiset

BO12
eli ”The Book of 12” – designpapereiden paikka digitaalisena aikakautena

2016/09/13

”Paperi välittää tunnekokemuksen, jota digitaalisuus ei voi tarjota…”; ”Jos valitset väärän paperin, siinä ei ole lainkaan taikaa….”; ”Paperin valinta on yhtä tärkeää kuin typografian tai värin valinta...”. Tässä muutama poiminto Antaliksen BO12-projektista, jossa 12 kansainvälistä graafista suunnittelijaa jakavat näkemyksensä paperin tärkeydestä myös digitaalisena aikakautena.


Antaliksen BO12-projektin taustalla oli tarve selvittää, onko paperinvalinta edelleen luova teko ja onko sillä vaikutusta viestin, idean tai konseptin tehoon. Véronique Vienne, arvostettu graafiseen suunnitteluun erikoistunut kirjailija, haastatteli 12 henkilöä 12 eri maasta ja kulttuurista. Joukossa oli moderneja graafisia suunnittelijoita kulttuuri-instituutioista, bändiasiantuntijoita ja mainostoimistojen johtoa. Yhteistä näille haastateltaville oli, että heidän kaikkien mielestä paperi on kiinteä osa luovaa prosessia ja he arvioivat paperin roolia tänä päivänä yhä enemmän digitalisoituvassa aikakaudessa. Jokainen haastateltavista antoi oman työnsä mukaan tähän ”Creative Paper in a Digital Age” –kokoelmaan.


- Hans Wolbers / Hollanti on taiteellinen johtaja ja perustaja yhdelle Hollannin johtavista suunnittelutoimistoista, joka tunnetaan fiksujen ja trendikkäiden julkaisujen luojana ja kehittäjänä
- Reza Abedini / Iran suunnittelee julisteita, kirjojen kansia ja ilmoituksia mainostaakseen tilaisuuksia Arabimaailmassa, mutta myös Hollannissa, Ranskassa, Islannissa, Kreikassa tai Englannissa.
- Michal Batory / Puola suunnittelee surrealisisia ja visuaalisesti vaikuttavia julisteita.
- Catherine Zask / Ranska on graafinen taiteilija, julistesuunnittelija ja papereita rakastava kirjailija.
- Elaine Ramos / Brazil on graafinen suunnittelija sekä taiteellinen johtaja Brasilian tärkeimmässä kustantamossa, Cosac Naifty:ssä, joka on erikoistunut visuaaliseen taiteeseen.
- Leonardo Sonnoli / Italia keskittyy pääasiassa julkisten laitosten ja yksityisten yritysten visuaaliseen ilmeeseen.
- Eike König / Saksa on erikoistunut kehittämään visuaalista kieltä brändeille – pientä ja suurta – ja luomaan visuaalista identiteettiä kulttuurilaitoksille.
- Milton Glaser / USA on todennäköisesti USA:n kuuluisin graafinen suunnittelija, joka tunnetaan I LOVE NY –logosta ja hänen 1967  Bob Dydan julisteestaan.
- Park Kum-jun / Etelä-Korea on palkintoja voittanut oman suunnittelutoimistonsa perustaja, joka luo katalogeja, näyttelyjulisteita, kalentereja, aikakauslehtien kansia ja käsitteellisiä installaatioita.
- Flavia Cocchi / Sveitsi keskittyy typografiaan. Painotuotteet ovat hänen rakkautensa ja paperi hänen intohimonsa.
- Kati Korpijaakko / Suomi on aikaisemmin hallinnut useampaa tehtävää aikakauslehden taiteellisena johtajana tehden merkittävän uran USA:ssa. Nykyisin hän on taiteilija, jonka lempimateriaali on edelleen paperi.
- Daniel Eatock / Englanti aloitti graafisena suunnittelijana, mutta on nyt vakiintunut taiteilija pitäen näyttelyitä ympäri maailmaa.


Näiden henkilöiden haastattelut on tallennettu kokonaisuudessaan omiin muistikirjoihinsa, joista jokaisessa on kyseisen taiteilijan ainutlaatuinen työ, jonka paperin valinta ja painotekniikka herättävät eloon. Heidän ja Véronique Vienne'n haastattelut löytyvät nettisivuilta www.bo12.com.

”Euroopan johtavana paperijakelijana olemme tietysti vakuuttuneita paperin luontaisesti tuomasta lisäarvosta viestin tehostamiseen sekä aisteihin ja muistiin kytkeytyviin ominaisuuksiin liittyen” toteaa Xavier Jouvet, Antalis Internationalin Group Marketing & Purchasing Director. ”Tällä The Book of 12 –projektilla halusimme kuulla graafisen suunnittelun ja taiteellisten yhteisöjen näkemykset paperin roolista yhä enemmän digitalisoituvassa maailmassa. Saimme heiltä erittäin selkeän palautteen paperin säilymisestä inspiraation lähteenä ja ainutlaatuisena tunnekokemuksen välittävänä viestintävälineenä. Tätä tunnekokemusta ei voi verrata digitaalisten laitteiden tuomaan kokemukseen. Emme kuitenkaan saisi asettaa paperia ja digitaalisuutta toistensa vastakohdiksi, sillä molemmilla on tärkeä ja toisiaan täydentävä rooli, jolla taataan tehokkaampi viestintä. Ja se rooli jatkaa kehittymistään viimeisimmän teknologiankehityksen ohjaamana.

LISÄTIETOA:

The book of 12: www.bo12.com
Antaliksen Facebook: https://www.facebook.com/AntalisDesigners tai https://www.facebook.com/AntalisOy